De elektrische auto, is dat een duurzaam vooruitzicht?

Wanneer er gesproken wordt over een duurzame toekomst, dan wordt er bijzonder vaak gewezen op de elektrische auto. Eigenlijk is dat vreemd. De elektrische auto is op dit moment nog niet goed te realiseren voor de gebieden waar veel afstanden overbrugd moeten worden, en het grootste probleem is dat deze auto’s juist extra belastend zullen zijn voor het milieu. Wat zijn de praktische bezwaren en kunnen deze wel echt opgelost worden voordat we kunnen spreken over een duurzaam vervoersmiddel?

De stroom in een elektrische auto

De elektrische auto’s die we op dit moment hebben, zijn geen elektrische auto’s. Alle voertuigen hebben een hulpmotor op benzine en zonder de hulpmotor zou de auto in de problemen komen. Er zijn nieuwe manieren om stroom op te wekken tijdens het rijden. De vering, de remmen en het draaien van de wielen zou ervoor moeten zorgen dat er genoeg stroom gewonnen kan worden om een volledig elektrische auto te maken. De toekomst is dus in zicht!

Maar is dit wel waar? Er wordt gesproken over een duurzame oplossing, maar echt duurzaam is het niet. Op dit moment is het stroom namelijk nog niet volledig groen, dus duurzaam kan de auto nu zeker niet genoemd worden. In de toekomst echter ook niet. De onderdelen die stroom op moeten gaan wekken, zijn fragiele onderdelen. Zij moeten de accu’s opladen die op hun beurt ook gevoelig zijn. Experts voorspellen dat deze onderdelen zeker in de beginfase bijzonder vaak stuk zullen gaan. Ook na deze fase moeten de onderdelen met regelmaat vervangen worden, want de staat van deze onderdelen bepaalt namelijk hoe goed en ver de auto kan rijden. Dat betekent veel plastic en vooral veel afval. En dat valt eigenlijk helemaal niet onder de duurzame oplossingen.

Maar het is toch beter?

De situatie die hierboven geschetst wordt, is zeker beter dan de situatie die we op dit moment hebben. Is het een reden om te gaan juichen? Nee, zeker niet. Pas wanneer de bussen en vrachtwagens op duurzame manieren kunnen rijden, maken we echt veel winst. En dat zijn precies de voertuigen waarbij het lastig is om genoeg stroom op te wekken voor de langere afstanden. Inmiddels zijn er mensen die zich hardop afvragen of we wel de goede weg ingeslagen zijn. De kans is namelijk bijzonder groot dat er veel meer rendement gewonnen kan worden door meer ontwikkelingen te steken in de brandstofcel, die veel duurzamer uit zal vallen en die minder belastend kan zijn voor het milieu. Daarnaast zou het de auto’s minder duur maken, waardoor de toepassingen bereikbaar zouden moeten zijn voor het grote publiek. En dan maak je pas echte winsten op het gebied van meer duurzaamheid.